آشنایی با معانی رنگ در معماری سنتی
وبلاگ به روز و تخصصی معماری و سازه های ایران و جهان
به وبلاگ تخصصی معماری و سازه های ایران و جهان خوش آمدید.

بررسی میراث به جامانده از افشاریه در کتیبه قرآنی کاخ خورشید رپورتاژ خبری از سایت رکس سو پوشش نمای ساختمان با شبکه فلزی تکمیل کلیسای ساگرادا فامیلیا اثر آنتونی گائودی پس از ۱۳۷ سال نحوه خرید فن کویل سایت تاسیسات دات کام و بررسی فنی مشخصات کویل فن دار ترکیب سبک های مینیمال – صنعتی برای خلق دفتر کار متفاوت بازسازی مطب دندانپزشکی و طراحی کلینیک مدرن مروری کوتاه بر بیوگرافی عبدالعزیز فرمانفرمایان رسوب زدای مغناطیسی آکوا در منزل ما ایرانیان آشنایی با معانی رنگ در معماری سنتی معرفی کوتاه معماری حبابی طراحی مسجد اسلامی مصر با گنبد تک پوسته لانه زنبوری (بخش 2) طراحی مسجد اسلامی مصر با گنبد تک پوسته لانه زنبوری (بخش 1) بررسی معماری دیکانستراکشن کاووش در ساختار و اجزا شهر گور بر اساس مستندات میدانی (قسمت 2) کاووش در ساختار و اجزا شهر گور بر اساس مستندات میدانی (قسمت 1) آشنایی با معماری ایلامی الگوهای انتخاب و کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی ساختمان (بخش 2)


آشنایی با معانی رنگ در معماری سنتی

قرمز، صورتی و رنگ های طیف گرم

رنگ آتش و رنگهای گرم که انسان را به یاد دنیای مادی و آتش جهنم می اندازد. قالی های ایرانی همگی رنگ قرمز دارند. این بدان معنا است که دنیا باید زیر پای تو باشد و تو موجودی آسمانی هستی. از طرفی تیره بودن و فشار رنگ گرم قرمز باعث می شود انسان کشش بیشتری به سمت بالا و حرکت استعلایی پیدا کند.

اگر بخواهیم یک تناظر یک به یک میان رنگ قرمز و هندسه های مربع، مثلث ، دایره برقرار کنیم؛ هندسه دایره به خاطر زنانه بودن از همه به رنگ قرمز و طیف گرم نزدیکتر است.

آبی، سبز، فیروزه ای و طیف سرد رنگ: رنگ آسمان و رنگ سرد بهشت. گنبدها اکثرا فیروزه ای رنگ هستند و به انسان اعلام می کند که همانند آسمان بالای سرت فیروزه ای و سبز و آبی و پاک باش. در تناظر یک به یک می توان آبی را با مردانگی و مربع و عقلانیت متناظر دانست.

طیف خاکستری (سیاه و سفید)

رنگ نبودن، استفاده از این رنگ در دین کراهت دارد. رنگ عزاداری و غم و اندوه از دست دادن عزیزان. در یک تناظر یک به یک می توان این رنگ ها را با هدف گرایی و جهات جلو، عقب و هندسه مثلث و هدف گرایی متناظر دانست. هرچه روشنتر و خالص تر (حذف خاکستری) و هرچه خاکستری بیشتر، رنگ پخته تر و جا افتاده تر.

طلایی

رنگ گوساله سامری که به گفته قرآن شادی بخش است. استفاده از این رنگ بعنوان متریال با ارزش طلا در گنبد ائمه نماد کاخهای ایشان از طلا و زمرد و یاقوت و سنگهای قیمتی می باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: معماری، ،
:: برچسب‌ها: معانی رنگ در معماری سنتی , رنگ در معماری, معماری سنتی , نور و رنگ در معماری, تاثیر رنگ در معماری سنتی, رنگ فیروزه ای در معماری اسلامی,

نویسنده : Coast to coast تاریخ : یک شنبه 6 بهمن 1398



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به وبلاگ به روز و تخصصی معماری و سازه های ایران و جهان مي باشد.